torsdag 2 augusti 2012

Petition for publication of "Tvåändsstickat" in English

 

Tvåändsstickat by Dandanell and Danielsson.


This is, in my opinion, the best book about twined knitting available. It deals with both the technique and the history of twined knitting. It also contains basic patterns and lots of interesting pictures. 

The book was reprinted and revised in 2011 by Dalarnas Museum, but only in Swedish. I contacted the Museum suggesting an English translation but did not succeed in convincing them.

Now there is a petition for publication of "Tvåändsstickat" in English at The Dutch Knitters homepage. If you are interested in making an English version available do follow this LINK for more information and sign the petition.

5 kommentarer:

  1. I signed the petition. A few weeks ago I found the english translation of the book at my public library and read the entire thing cover to cover. It really is a great resource!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för det! Och jag har fotograferat Dikanäs, men det har liksom kommit litet röstfiske emellan ;-))
    men snart så ska du få se hur Wilmas hus ser ut idag och detta "livfulla" (not) centrum i Dikanäs.
    /kram Gun

    har just fått veta att jag vann fototävling 1 !!

    SvaraRadera
  3. jadu det dröjde...vann också fototävling 2 efter fiskröstningarna och så blev det Alsike...men nu ser du att

    Bilder från Dikanäs väntar på dig ;-)
    ha det gott!

    SvaraRadera
  4. förstår att det kändes vemodigt....det gör det också för mig ibland när jag tänker på hur "livligt" det var i Dikanäs förr. Nu är det tyst och halvfart där förutom på just påsken då är det ruschigt värre. Kiosken kommer jag också ihåg, men tänkte att du måste få minnas litet själv. Och där hyreshuset/internetcaféet nu finns stod konditoriet.
    På bild 6 när jag är på väg mot genomfartsvägen mot Vilhelmina finns ett rött hus "rakt i blickfånget". Där bodde min kusin Regina....något namn du känner igen?
    Förresten har jag nämnt att Björn Löfström, sonen till Edvard Löfström, som hade Dikanäs fjällfisk har skrivit en bok. Roligt att läsa den. Du kanske såg det på min blogg?
    http://www.svb.se/bokfakta/debutant/bj-rn-l-fstr-m
    Familjerna/personerna är ihopblandade, men vissa känner åtminstone jag igen några.

    SvaraRadera